přeloženo z Anlického originálu How to create smooth transitions between songs s laskavým svolením autora Jake Gosselin.

Dosáhnout během uctívání plynulého flow, které je bez různých rušivých elementů, je mnohdy těžkou disciplínou, obzvlášť když je potřeba dělat přechody mezi písněmi. Jako vedoucí chval a kapely vím, jak může znít mrtvá chvíle ticha nebo nepodařená předehra k písni. Ať se nám to líbí nebo ne, dnešní kultura očekává od různých shromáždění, kde se uctívá, plynulé flow a opravdu může působit rušivě, když právě v momentu ztišení nebo emocionálním otevření něco nepříjemně pokazí atmosféru.

Je jasné, že emoce nejsou tím vším ve chvále, ale hrají neodmyslitelnou roli při komunikování biblických pravd evangelia a při proměňování srdcí. Toto je tedy důvod, proč mi tak moc záleží na přechodech.

V dalším výčtu je šest postupů, které lze implementovat do procesu plánování, abychom dosahovali plynulých přechodů:

Tip č. 1: Používání clicku a mluvených nápověd v in-earech.

Prvním způsobem, jak vytvořit hladký přechod je používání clicku (metronomu) a mluvených nápověd. Je to osobně mým nejoblíbenějším způsobem, jak dosáhnout hladkých přechodů. Hned se nabízí několik důvodů, proč to funguje tak dobře. Zaprvé, nepotřebujeme bubeníka, aby nám hlasitě paličkama odpočítal začátek písně, protože každý slyší click a mluvené odpočítání ve svých in-earových sluchátcích. Zadruhé, používání software jako je Ableton live, Playback nebo Prime nám přináší možnosti přechodů mezi písněmi naprosto bez-povšimnutí.

Tip č. 2: Použití podkreslujícího zvuku jako jsou PADy, které jemně hrají mezi písněmi.

Další možností, kterou můžeme použít je zvuk PADů, nebo upraveného klavíru, či kytary, která dělá ambientní swelly mezi písněmi. Ptejte se muzikantů, kteří hrají na tyto nástroje a instruujte je, aby mezi písněmi hráli jemně na svůj nástroj. Nejsnazší cestou je hrát PADy (hučení). Je to vždy lepší než nechat pár sekund ticha mezi písněmi. Muzikant, který hraje PADy bude tím posledním, který zakončí předešlou píseň a pak pomalu vplouvá do další písně a popřípadě jiné tóniny.

Pokud jsou písně ve stejných nebo příbuzných tóninách, tak stačí pokračovat ve stejných akordech a dostat se postupně na první (základní) akord neboli toniku další písně, odkud pak bubeník nebo clicktrack dá odpočet a může dát jasný signál kapele, aby začali spolu další píseň. Pokud nemáte klavíristu, který umí nebo dokáže hrát tyto ambientní PADy, tak bych doporučil vyzkoušet již před-nahrané pady Churchfront Pads.

Tip č.3: Vybírání tónin písní, které mezi sebou přirozeně korespondují.

Další, co je potřeba vzít v potaz, aby bylo možné vytvořit plynulý přechod je výběr tónin písní. V případě, že dvě písně, které spojujeme jsou ve stejné tónině, tak automaticky do sebe zapadnou a je vyhráno. Písně, které jsou v příbuzných tóninách se spolu rovněž dobře spojují. Mluvíme o případech, kdy jejich tónina obsahuje společné akordy či tóny. Někdy píseň může být v relativním molovém předznamenání vůči jiné písni s durovým předznamenáním a mají vlastně stejný počet křížků nebo béček. Například píseň „Oceans“ je v h moll, jehož durovým partnerem je tónina Ddur. Perfektně se bude spojovat s písní např. „What a Beautiful Name“. Jejich předznamenání je totožné.

Písně spolu mohou korespondovat i když mají různá předznamenání (jsou v jiných tóninách) ale platí u nich pravidlo, že rozdíl je jen jeden křížek nebo jedno béčko. Např. Cdur je dobře spojitelné s Gdur nebo Fdur, protože se liší jen jedním křížkem nebo béčkem. Dalším příkladem může být Gdur a tóniny Cdur nebo Ddur.

Pojďme si představit, že zrovna končím píseň „Bless the Lord“ v Gdur a budu to chtít napojit na píseň „What a Beautiful Name“, která bude v Ddur. Aby to bylo proveditelné, tak skončím Bless The Lord na Gdur akordu a nechám to znít nějakou chvíli a pak přejdu na Ddur. Když to zkusíte na klávesách nebo kytaře, tak vám to vůbec nepřijde nezněle, protože už akord D je v Gdur stupnici normálně k dispozici. Někdy můžete pomoc zpěvákovi tím, že pak budete hrát několikrát po sobě první a čtvrtý akord (tj. D a G akord – 1 a 4, když jsme právě v Ddur)

Tip č. 4: Plánujte čtení nebo modlitby během písní a nechte někoho hrát tiše do pozadí.

Čtvrtým možným způsobem, jak udělat hladký přechod je připravit si, že něco řeknu, přečtu nebo se budu modlit mezi písněmi. Toto vyžaduje nějakou přípravu. Preferuji, když někdo hraje jemně v pozadí na klávesy, zatímco já mluvím během přechodů.

Pomáhá to udržet vše ve správné náladě naproti tomu, když by bylo úplné ticho – to by atmosféře vůbec nepomohlo. Představte si nějakou důležitou scénu ve filmu, která ale bude bez hudebního podkladu. Asi si toho běžně nevšímáte, ale kdyby toho hudba nebyla součástí, tak by to vyznívalo uboze.

To samé tedy platí v případě produkce ve worshipu. Ticho je někdy správné, ale hraním jemného podkladu do pozadí dokážeme udržet a povzbudit emocionální atmosféru uctívání.

Tip č. 5: Cvičte přechody s kapelou.

Konečně, nejdůležitějším krokem k vytváření plynulého a ničím nerušeného flow je, nacvičování přechodů. Přechody jsou kritickým prvkem pro udržení atmosféry během worshipové produkce, a někdy to zabere třeba jen 2 nebo 3 minuty, když se s kapelou zaměříte na nacvičení přechodu. Rád s kapelou nacvičuji přechody, obzvlášť ty náročnější, a to asi tak 3 až 5krát. Chci, aby moji muzikanti byli připraveni na 110 % a mohli to bez stresu vystřihnout na výbornou. A samozřejmě nacvičuji i to čtení nebo mluvení, které jsem zmínil již dříve, na zkouškách.

Přechody mohou někdy přinést i krkolomné situace a chvilky, a proto je důležité do nich investovat svůj čas a nazkoušet je správně.

Tip č. 6: Přihlaste se do Worship Leader School.

Pokud potřebujete tréning tzv. krok za krokem, jak implementovat nástroje a strategie, které jsem výše zmínil, tak určitě navštivte Worship Leader School na webu.

Jde o online členství na webu, který je určen vedoucím chval a obsahuje kurzy, vytváří komunitu, a dokonce jsem k dispozici on-line každý týden během svých hodin v kanceláři a můžeme spolu video-telefonovat.

Některé z nabízených kurzů:

  • Jak začít s clickem a tracky
  • Jak vést chvály s Abletonem
  • Mluvení mezi písněmi
  • Jak vést zkoušky worshipové kapely

Vzrušujícím faktorem na členství ve Worship Leader School je, že každý měsíc přináším nové materiály a kurzy. Jednoduše se můžeš přihlásit na této adrese.

Těším se, že se spolu seznámíme

Jake

Author Radek Ćmiel

More posts by Radek Ćmiel

Leave a Reply