..akordy, nástroje, software..
V minulém článku jsem se lehce dotkl tématu, které je mi velmi blízké. Nepovažuji se za takového umělce, který tvrdí, že samotný nástroj stačí a již není potřeba použít nějaké zlepšováky, pomocníky a ulehčovací triky 🙂 Velmi rád sleduji dnešní trendy, používám různé možnosti SW, kytarových pedálů nebo kláves. Jako kapela chceme dosáhnout moderního zvuku v co možná nejjednodušší variantě nebo s co nejmenší finanční investicí. Důležitým aspektem pro nás také je, aby to dokázal používat každý. Princip jednoduchosti.
Pojďme rovnou k tématu a zeptejme se, co je tedy moderní zvuk? Já si osobně představím kombinaci moderních, zajímavých akordů tvořících soulad s melodií. Barva a charakter samotného zvuku je trochu elektronický a jde poznat, že každý zvuk a nástroj má své místo.
Náš akustický základ tvoří: akustické bicí, basová kytara a akustická kytara. Co se týče kláves, je to vlastně MIDI klaviatura propojena s aplikací Mainstage (pouze OSX) a elektrická kytara s transparentním over-drive, k tomu tapovací delay v nastavení osminy s tečkou a reverb.
Jako kapela už fungujeme 15 let a mnoho se za tu dobu událo. Pokud bych však měl mluvit o těch nejdůležitějších milnících naší historie, bylo to používání metronomu (CLICKu), naučení se Nashvillského číselného systému, používání PAD mp3 skladeb a v poslední době používání multitracků a Mainstage aplikace. Funguje to tak, že se propojí počítač, klávesy a externí zvuková karta do jednoho robustního celku a tím získáte neomezené zvukové možnosti.
METRONOM:
Rád bych vysvětlil, proč jsme začali používat metronom a jak jsme se s ním sžili. Zjistili jsme, že písně, které jsme hráli, nefungovaly pokaždé stejným způsobem. Někdy jsme zažili, že stejná píseň měla energii a náboj a jindy to byla nudná odrhovačka. Na vině bylo totiž jiné tempo. Záleželo na tom, jak se kdo na tu neděli nebo zkoušku vyspal. Hlavně bubeník 🙂 Proto jsme se domluvili, že bubeník si do svého telefonu nainstaluje aplikaci, která bude mít 3 vlastnosti:
· seznam songů a jejich BPM
· tapování tempa
· příjemný zvuk
Už několik let používáme tuto aplikaci: Tempo Lite App
V minulosti měl metronom do ucha pouze náš bubeník, ale abychom se mohli naučit hrát a používat multitracky, museli jsme se naučit hrát přesně v tempu podle metronomu i my ostatní. Šlo to postupně od bubeníka, k basákovi, pak ke klávesám a dnes ho používají i ostatní kytaristi a zpěváci. Není nic horšího, než když bubeník v tiché části přestane hrát a zpěvák vypadne z tempa.
NASHVILLE NUMBER SYSTEM:
Nashvillský číselný systém – akordy jsou čísla
Před několika lety jsem pro kapelu koupil DVD materiály od Paula Baloche (Music Theory Made Easy), který se svojí kapelou natočil mnoho instruktážních videí. V jednom z nich jsme objevili teorii čísel. Je to vlastně univerzální hudebnický jazyk – čísla, intervaly apod. Pokud vás bude zajímat více a umíte anglicky, můžete si pročíst teorii z níže uvedených odkazů.
Tento systém je založen na principu „jednoduchosti“, o kterém jsem se už zmínil. Dovolte mi nastínit, o čem je systém čísel, který nám jako worshipové kapele otevřel oči a pomohl pracovat skoro s kýmkoli, kdo má nadšení a talent hrát na nějaký nástroj. Ve zkratce to znamená, že není potřeba mít za sebou roky hudební teorie k tomu, aby člověk mohl být skvělým hudebníkem v církvi. Stačí ti pochopit pouze to nejzákladnější. Tento akordový systém je číselný, kdy se psaný akord přepíše jako číslo. Ve většině případů nebude v moderní křesťanské písni jiný druh akordů, než jsou ty níže popsané. Co je důležité si zapamatovat je tato „rovnice“. Je univerzální pro všechny tóniny a vždy se budou střídat durové nebo mollové akordy. Ukážeme si to na C dur tónině.
Stupnice C dur: C D E F G A H (1 2 3 4 5 6 7)
V C dur je první akord C dur = 1,
2. akord – d moll, 3. – e moll, 4. – F dur, 5. – G dur, 6. – a moll, 7. G/H
V ještě o něco zjednodušenějším zápisu to bude takto (m znamená moll):
1, 2m, 3m, 4, 5, 6m, 5/7
Píseň, která má tyto akordy: C, a moll, F, G se zapíše jako 1, 6, 4, 5. Mnohdy jsme v situaci, kdy potřebujeme píseň ukončit a přejít do další. Jak se rychle a efektivně domluvit? Prostě na sebe zavoláme např. číslo 4, nebo číslo 6. „A jak tedy bude píseň končit?“ Ptá se např. klávesák. „Hele, skončíme otevřeně čtyřkou.“
SVĚŽ PADŮ A AMBIENT ZVUKŮ:
Další specialitou, kterou používáme už nějakou dobu, jsou PADy. Jsou to tzv. plochy, které hrají klávesy, vyplňují zvuk, charakterizují ho tišším podkresem a dodávají hudbě atmosféru. Mohou znít hluboce (subbass) nebo naopak skladbě dodávají synťákovský highend a určitou texturu. Dlouho jsem hledal klávesy a zvuky, které se budou padům, které slyšíme na nahrávkách a koncertech velkých kapel, co nejvíce blížit a budeme je moci hrát v reálném čase. (Objevil jsem je např. v YAMAHA MM6, MOX6 nebo MOTIF, jsou rovněž v Roland JUNO nebo Nord klávesách).
Když se řekne PADY, vlastně mluvíme o 2 různých druzích PADů. První je mp3 nebo wav soubor, který má např. 20 minutovou stopáž, nebo je i kratší, je možné ho loopovat a je pouze v 1 tónině. Nemá rytmus a nedrží jenom 1 tón, nýbrž se různě kombinují intervaly jako jsou čistá prima, čistá kvarta, čistá kvinta, velká septima. Zní to např. takto: https://soundcloud.com/worship-tutorials/key-of-a-pads-5-sample
Druhým druhem PADů je vlastně zvuk v reálném čase a reálný akord, který hraje klávesák. Místo zvuku piana nebo el. piana nastaví zvuk PAD nebo strings a ořeže EQ pomocí cutoff nebo LOWpass filtru. Druhá varianta je určitě lepší, protože je to mnohem více kreativnější a MP3 PAD ne vždy sedne na každou píseň. PADy neboli plochy se většinou přidávají jako další vrstva k základnímu klavírovému nebo jinému zvuku, který hrají klávesy.
Jak na to prakticky
Návod, jak přehrát ambient pady je tady v tomto videu: https://www.youtube.com/watch?v=OgEWb0FWjNI
Aplikace k přehrávání
Na iOS doporučována aplikace: Soundboard studio lite
Pro Android: Neutron Music Player (Eval)
Jak to zní můžete odposlouchat z tohoto videa:
Zdarma PADY:DOWNLOAD FREE CHURCHFRONT PADS – https://www.churchfrontpads.com/
KLÁVESY&MAINSTAGE:
Trvalo nám nějakou dobu, než jsme se dostali až na tuto metu. Pokrok a trendy nezastavíte, a pokud nechcete zůstat pozadu, zkrátka se potřebujete pořídit věci na seznamu níže a začnete se zvukovou revolucí. Jinak to snad ani neumím pojmenovat.
Aby bylo možné produkovat zvuky z počítače, potřebujete mít tyto věci:
Mainstageje aplikace za 650 Kč na OSX.
MacBook– cca 18 000 Kč z druhé ruky (i7 procesor, 8GB RAM, SSD 128GB)
Zvukovoukartu– Roland RUBIX 22, Focusrite scarlett (cca 3000 Kč)
Klávesys USB nebo MIDI – cca 6 000 Kč
MIDIcontroler– Korg nanoKontrol2 1 300 Kč
Zvuky – přednastavené patche– za 850 Kč
Když už jsem psal o zvuku kláves, nemůžu opomenout i sekci elektrických kytar. Budu stručný a napíšu seznam věcí, které používáme my, a co je podle mého takovým worship zvukovým standardem. Jednoduše, když koupíte něco ze seznamu níže, neprohloupíte.
Doporučení kytarových efektů (odzkoušeno)
Reverb: BOSS RV-5
Delay: BOSS DD-20, BOSS DD-500
Overdrive: Voodoo lab Sparkle drive, JHS – Morning glory,
Electro Harmonix – Soulfood, Ibanez TS9,
Kompresor: Xotic SP Compressor, MXR M102 Dyna Comp, Line6 – Constrictor,
Doporučení elektrických kytar:
Fender stratocaster, Fender Telecaster, Gretsch Electromatic Hollow body,
Doporučení kytarových aparátů:
Lampové komba: VOX AC15, IBANEZ TSA15, Fender custom, Orange
Poslední věc, kterou vám dnes chci nabídnou v článku je tento bonus – zajímavější verze kytarových akordů – tzv. „Open chords“. V příštím článku to rozšíříme o seznamy v Edur, Adur, Ddur.
Mojí touhou je pomáhat hudebníkům, kteří chtějí jít určitým směrem, o kterém začali snít a ještě neví jak na to. Neváhejte mě kontaktovat na radek@element.cx
Radek Ćmiel

Author Radek Ćmiel

More posts by Radek Ćmiel